CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Toink-Toink

tarikh

sapa dop tengok tah?

Friday, November 19, 2010

kerja & kain


simple tapi penuh ngan maksud yg mendalam...kanak kanak yg belum baligh toksah baca...



Subuh, mandi nak pergi keja.
Pagi, naik kereta pergi keja. 
Tengahari, tak payah keja.
Petang, balik keja.
Maghrib, tak ada keja.
Malam, tanya bini bole keja. 
Bangun pagi, penat malam tadi keja. 
Tak sudah-sudah dengan keja.

Keluhan seorang ISTERI:

Subuh basuh kain.
Pagi sidai kain. 
Tengahari angkat kain.
Petang lipat kain.
Maghrib susun kain. 
Malam BUKA KAIN.
Bangun pagi, hilang kain.
Tak sudah-sudah dengan kain... Bhahah

Ada seekor burung kakak tua yang sangat cerdik dan mempunyai pandangan mata yang sangat tajam sehingga boleh menembusi apa-apa halangan yang menutup matanya (Transparent le tu...) Setiap pagi burung ini akan bertenggek di dalam sangkarnya yang tergantung di tingkap. Rumah tuan punye burung ni terletak di antara sekolah rendah dan kuaters guru.. Setiap pagi ada 3 orang cikgu melintas di hadapan rumah tuan punye burung ni dari sekolah ke kuaters guru, oleh itu hari-hari lah burung ni perhati 3 orang cikgu yang bertutup litup tuh ke hulu ke hilir... ke hulu, ke hilir.....

Setiap hari burung ni tengok cikgu-cikgu tu atas bawah, atas bawah.. Bila dia boring dia menyanyi-nyanyi. ... tak pun, dia akan baca skrip cerita sembilu 2... lama-lama makin boring pulak... so dia ternampak le si cikgu-cikgu tu berderet jalan slow-slow nak pergi ke sekolah. Burung ni pun kuyu-kuyukan mata dia...then tonyoh tonyoh sikit mata dia...dah tu dia kibas-kibas kan kepak dia...pas tu dia jerit kuat-kuat... .

"BELANG!! PUTIH!! BIRU!!!"

Cikgu-cikgu tadi sama-sama menoleh ke arah burung tu dan pandang ke depan semula. Mereka jalan cepat-cepat. .. Sampai di sekolah mereka cuma saling pandang memandang.... .. Keesokan harinya cikgu-cikgu tu pun macam biasa lalu depan burung tu lagi. Bila balik ke rumah kuaters guru, burung tu buat dek je... bila time cikgu ni nak ke sekolah, burung tu jerit lagi.......

"PUTIH!!! BUNGA-BUNGA! !! PINK!!!"

Cikgu-cikgu tu terkejut dog... dan berjalan cepat-cepat lagi... sampai di sekolah depa pun tanya sesama depa.....cikgu pertama bercakap "camna burung kakak tua tu tau warna sepender yang kita pakai?" Cikgu kedua menjawab "Tak tau pulak .... ahli sihir ke apa ntah......" Cikgu ketiga mencelah "Alah ..kebetulan je agaknyer.... . tak pe, kita tengok besok pulak camana...Keesokan hari nya macam biasa... pagi-pagi lagi cikgu-cikgu tu lalu depan rumah burung tu..... burung tengah bersenam memusing-musingkan kepaknya 360 darjah...... .."Iyah! iyah! lapan lapan lagi... satu...dua.." dan seterusnya.
Bila time cikgu ni nak ke sekolah, lalu lagi depan burung.... Burung pun tengok.... dia jerit lagi..

KELABU!! HIJAU!! PURPLE!!"

Cikgu-cikgu berlari-lari anak tanpa menoleh ke kiri dan ke kanan. Setiba di sekolah guru mereka berbicara lagi...Cikgu pertama "Memang betul apa yang burung tu cakap.... heh, apa nak buat hah?" Cikgu kedua "Kita mesti buat something untuk uji burung tu...".Cikgu ketiga...."Aku tau... apa kata esok kita semua pakai color hitam". "Okey...Set! !!!!" balas depa..... Keesokan harinya..... .sama juga.... bila time ke sekolah, burung tu jerit lagi...

HITAM!! HITAM! !!HITAM!! !!"
Cikgu-cikgu tu berlari anak lagi....di sekolah mereka berbincang.. .cikgu pertama "Nampak nya burung tu mempunyai pandangan mata yang transparent. .." Cikgu kedua "Atau pun dia cuma boleh kenal warna....". Cikgu ketiga..."Betul tu, mungkin dia dah di latih untuk meneka warna, tapi tidak dilatih untuk meneka bentuk. Kengkawan, apa kata esok kita jangan pakai sepender langsung."

"Orait!! Set!!" depa jawab. Keesokan hari nya, lagi sekali macam biasa Di waktu pagi burung buat dek je.... bila time cikgu-cikgu tu nak ke sekolah, burung tu tengok.... ditenungnye lama-lama... cikgu-cikgu tu mula tersenyum dan jalan slow-slow... ...sambil toleh-toleh kat burung tu...burung tu tengok lagi.... dia naik-naikkan mata macam Ziana Zain gitu....dah tu pusing belakang... dia tengok lagi dengan cara menonggeng.. ...dah tu dia pandang ke depan balik.... dia garu-garu kepala...dah tu usap-usap dagu.....dia cekak pinggang.... . dah tu burung tu pegang dagu lagi...pastu dia senyum.....dia jerit lagi kuat kali ni...

"LURUS!!! LURUS!! KERINTING !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! "

Cikgu-cikgu ni terus lari sampai tak cukup tanah gamak nya.....

beza sungguh !

Lelaki sememangnya makhluk yang sentiasa bersenang lenang. Lelaki selalunya akan mencari cara mudah dan terbaik tanpa mengganggu kehidupan mereka. Contohnya jika lelaki keluar jalan jalan. Lelaki selalunya akan keluar sehelai sepinggang. Ini secara tak langsung akan memudahkan pergerakkan lelaki. Senang nak ke hulu ke hilir.

Berbanding pompuan, mereka mungkin pada dasarnya keluar sehelai sepinggang. Tetapi adakah anda semua perasan, kebanyakkan pompuan akan membawa sebuah beg tangan bersama mereka. Beg tangan ini mungkin sebagai satu keperluan, namun jika di kaji kaji beg tangan ni kadang kadang menyusahkan. Iya la kan...nak kena usung ke hulu ke hilir. Kan nampak menyusahkan...

Tak di nafikan, ada juga lelaki gemar membawa beg semasa keluar berjalan. Contohnya beg galas. Ini mungkin kerana telah menjadi tabiat lelaki tersebut. Kerana kalau keluar dengan tangan kosong, mungkin lelaki tersebut rasa lain macam. Walau begitu, beg yang di bawa tadi selalunya tak mendatangkan masalah kerana selalunya ia ringan dan mudah di bawa merata rata. Sungguh mudah dan senang.

Berbeza pompuan, sudah la mempunyai beg tangan...nak bawa plak beg galas. Tu belum campur beg plastik atau beg kertas. Cuba anda bayangkan, berapa banyak beg yang pompuan bawa semata mata hendak keluar berjalan. Itu belum termasuk masa pulang nanti di mana jumlah jumlah beg itu akan bertambah. Iya la kan...beli itu beli ini. Banyak la bawa balik beg. Dan ini sesungguhnya nampak sungguh memenatkan. Kan nampak menyusahkan aja... 

Lelaki juga selalunya suka menyimpan duit syiling yang banyak dalam poket. Berapa banyak syiling pun, lelaki akan simpan dalam poket.Perbuatan ini sangat memudahkan kerana jika tiba tiba duit syiling diperlukan, lelaki cepat mengeluarkan syiling tersebut dari poket mereka. Perkara ini sesungguhnya amat menyenangkan.

Pompuan pulak, selalunya duit syiling diletakkan dalam satu beg. Duit kertas dalam satu beg. Dan beg beg duit tersebut sudah tentu di letakkan dalam beg tangan. Di sini jelas menunjukkan, betapa rumitnya pompuan jika hanya mampu mengeluarkan duit. Jenuh plak dok bukak 2-3 beg semata mata nak amik duit. Kan nampak macam nyusahkan... 

Cuba kita lihat jika seorang lelaki perlu pergi ke suatu tempat yang jauh di mana perlu membawa banyak barang. Lelaki paling maksimum hanya memerlukan 2 buah beg saja. Beg beg tersebut mungkin terdiri daripada satu beg pakaian dan satu lagi beg yang selalunya akan di galas oleh mereka. Perjalanan yang jauh dan hanya memerlukan 2 buah beg nampaknya begitu memudahkan urusan.

Berbanding pompuan, jika perlu berjalan jauh...beg pakaian dah jadi satu hal. Beg yang di perlukan mestilah agak besar. Kalau beg kecil, perlukan 2 buah hanya semata mata untuk pakaian. Ini beg pakaian. Belum campur beg barang barang peribadi. Beg alat mekap lain pulak. Beg kertas untuk di isi dengan barang barang yang mudah pecah atau sensitif lain pulak. Itu belum campur dengan beg tangan. Kalau bawa komputer riba, tambah pulak satu beg lagi. Huiii...berapa banyak beg daa??? Sungguh nampak menyusahkan kot...

Akhir sekali, lelaki selalunya amat mudah menguruskan diri mereka semasa berada di luar. Jika terdapat resit resit atau apa apa kertas, lelaki selalunya akan membuang kertas tersebut tanpa banyak bicara. Sebab nak simpan pun bukan ada maknanya. Jumpa tong sampah, campak ajer kertas kertas tersebut. Sungguh mudah.

Berbanding pompuan, kebanyakkan suka benar simpan resit resit pembelian atau resit bank dalam beg tangan. Dan apabila perlu mencari sesuatu, menjadi satu kerja pulak hendak mencari barang tersebut. Jenuh dok selongkar beg tangan tersebut. Seluk seluk asyik jumpa resit saja. Kan nyusahkan...

ALI SI ORG GILA !

Al-kisah…..adalah satu kampung ni..nama kampung ni kampung pinang 18 batang. Kat kampung ni orang ramai idup aman dan bahagia. Dalam kampung yang aman ni..adala sorang laki ni. Nama dia Ali (nama sebenar). Ali ni orang gila kat kampung ni. So..ramai la yang pandang slag kat dia. Ramai la yang suka memainkan dia.. nak dijadikan cerita…
 
Pada suatu hari..si Ali ni gi la masjid nak semayang jumaat…ey..ni educated nya orang gila tau..semayang tak tinggal. Contohilah dia ni. Sedangkan orang gila pun semayang…orang yang siuman ni pun semayang x??.. ok….sambung cita. Lepas si Ali ni semayang jumaat, dia nak balik la kan . So..masa dia nak balik tu tetiba dia tengok selipar jepun kesayangannya dah takda. Apa lagi…mengamukla dia…
 
Tanpa segan silu dia pun pegi la dekat mikrofon masjid tu lalu dia pun berkata: “kepada sesiapa yang mencuri selipar aku, baik ko pulang cepat!!!!!!!…” Semua orang menjadi takut..ye la..orang gila kan ..memacam dia bole buat. Buatnya dia tetak anak bini orang…..kang..ha..naya.. Diulang sekali lagi…”kepada sesiapa yang curik selipar kesayangan aku tu..baik ko pulang cepat. Kalau tak aku akan buat seperti mana ayah aku buat!!!” lalu orang yang curik tu pun pulang la balik. “lek la bang.. gurau jek”….
 
Tapi Ali memandang nya dgn muka yang serius..muka macam nak makan orang gitu…
 
Haa…lalu budak yang curi selipar dia tu pun blah tanpa memandang ke arah Ali.. takut la tue… lalu tok imam pun menegur Ali dan bertanya “kalau dia tak pulang apa yang akan kamu lakukan..?? apa yang ayah kamu lakukan..??” dengan suara dan wajah yang slamber….Ali pun berkata “saya balik kaki ayam la tok….”

Tuesday, November 16, 2010

SALAM AIDILADHA


raya haji pulak ! besok raya haji.. persedian ??? ohh tidak !
belum bersedia.. AHHHA tp apa yg perlu bersedia?
xda papa kot bg ak.. sbb ak xda wt korban pn.. ahaha
bgn pg ke besok ha?? ahahha
kalau ak sedar ak bngun.. kalau x wt gena kan.. AHAHA
tp raya before ni ak bagun tolong oke je.. 
itu pn kalau da org tlg kejutkan.. kalau xmuntah ak nk bgn kan
ahaha.. nk ckp ak teruk?? huh ada ak kisah ! suka ati la..
lain la kalau da org tlg kejutkan..
psttt; guy jom BBQ oke malam besok !
tong2 la.. jgn harapkan sorang ja nk sponser mmpus la..
ala bapa la sngat kan.. beli apa yg ptt ja.. kalau
ramai lg oke.. kurang skit modal kena bok kua ~
kan?? location?? ou xtau plk kt na.. nnti la disscus ramai2.. 
ahaha.. tp make sure cun la tmpat tu... kalau bole nak la yg view yg 
cun2.. ehh over pulak ! AHAHHA
xkisah la kt mn pn jnji bole BBQ ngn xda org kacau !
lastly SELAMAT HARI RAYA AIDILADHAR


Monday, November 8, 2010

moment !

setiap hari yg berlalu merupakan mukasurat diari kehidupan kita. kita yang menentukannya apa coraknya,ramuannya dan sebagainya..kekadang hari yang yg kita lalui tidak seindah yang diharapkan.kita merungut,meyumpah dan sebagainya.apakan daya kita yg merancangan kehidupan kita sedemikian. tak dinafikan perancangn Yang Maha Esa lebih tepat tapi ini tidak boleh dijadikan alasan untuk meyerahkan segalanya bulat2 kepada-Nya.kekadang ada org meyalahkan takdir atas apa yang berlaku.ada yang berserah sepenuhnya kepada takdir.pandangan itu wajar dilontar jauh2. cuba kita fikirkan sejenak.mengapa kita di wujudkan dimuka bumi ini?untuk apa?jika tahu jawapannya mungkin kita akan hargai setiap detik yg kita lalui pada hari tersebut.andai manusia boleh memutar kembali masa yang lalu, maka tiadalah sejarah.sejarahlah yang menjadiian kehidupan ini lebih mencabar untuk diterokai. mungkin itu saja yg aku mahu blogkan..mungkin ada or menganggap benda ini remeh tapi fikir-fkirkan.


Sunday, November 7, 2010

KL streetstyle

I think this is very cool~ http://klstreetstyle.tumblr.com/








Tuesday, November 2, 2010

lepaih geram~



fainally dpt juga ak borak2 ngn mex.. tengok2 muka mex.. cakap2 ngn mex walaupun JEB,JEB DENGAQ DAK?? JEB,JEB DENGAQ DAK.. sebut bnda tu ja.. ahaha.. mex lama jeb xtgk muka mex..dia habaq kt ak dop ngaji kt sana oke2 ja.. xda masalah pn.. mmg ak yakin pn dia mmg bole survive walau dia peg mn pn.. sbb itu la mex yg ak kenai.. mex2 jeb xtau nk update apa da.. AHAAHHAA.. nnti jeb update len na~
apa2 pn dok elok2 baaa kt sana.. blajaq rajin2.. balik neh habaq.. mai belah mata ayq(peteri).. ngeeeeeeeeee.. GOOD LUCK mex~